Het belang van betrokken volgers.
Hoe groter onze groep met volgers, hoe groter de kans is dat uw product word gezien op onze website en dus gekocht kan worden. Het is een makkelijk plan, maar dit vereist wel een gezamenlijke investering en heeft voor alle betrokken partijen te maken met betrokkenheid. Zoals hieronder wordt uitgelegd ziet en telt Facebook alle reacties op een post bij elkaar op, jij bent de persoon die jouw volgers kan beïnvloeden en dus ben jij momenteel de grootste promotor die kan zorgen voor zoveel mogelijk ‘vertoningen’. Het is niet moeilijk of veel werk, het is vooral leuk en leerzaam. Lees dan ook verder.
Algoritme Facebook
Hoe groter het publiek, des te meer mensen jouw producten zien. Beetje overbodig te melden, maar dat is toch waar jij en wij het voor doen. Alleen liken is nu verleden tijd voor Facebook en erger het werkt zelfs negatief op het aantal ‘vertoningen’. Facebook ziet alle reacties op een post. Denk hierbij aan: – de gewone ‘likes’; – de nieuwe ‘reacties’ met de emoticons; – de échte geschreven reacties; – maar ook het doorklikken naar bijvoorbeeld de columns wordt bijgehouden.
Aan de slag
Laat jouw Social Media vrienden dus weten dat je een winkel hebt bij Uw Winkeltje. Het mooiste zou zijn als jouw vrienden je winkel straks vanzelf gaan delen. Zet Uw Winkeltje ‘bovenaan’ je startpagina. -> Ga naar onze Facebook pagina, klik op “volgend” en kies dan voor “Als eerste weergeven”. www.facebook.com/uwwinkeltje Deze instelling zit onder ‘Volgend’ naast ‘Vind ik leuk’ op de pagina zelf. Vink ‘Als eerste weergeven’ aan. Hierdoor ben je altijd op de hoogte van alles wat daar gebeurt en zie je direct wanneer iets van jou gedeeld wordt. Ook maak je het jezelf zo makkelijk om regelmatig op de berichten van Uw Winkeltje te reageren en bouwen we gezamenlijk aan een steeds groter wordend publiek wat ook jouw winkel ten goede komt.
Verspreid het nieuws
Steek anderen aan met jouw enthousiasme… iemand moet de rimpel in het water starten. Maak er een tsunami van! Roep op jouw manier je vrienden op hetzelfde te doen en dus de post/winkel te delen.
Betrokkenheid
In 2016 heeft Facebook een nieuw algoritme ontwikkeld waarbij het draait om betrokkenheid en/of betaalde advertenties. Het leuke is dat we dit algoritme gezamenlijk kunnen beïnvloeden met onze betrokkenheid. Zonder dat het ons daadwerkelijk geld kost. Facebook wil dat we actief zijn. Dus reageren en delen, dat is “betrokkenheid”. Hoe je dat moet doen leggen we je hieronder uit.
Wat houdt dit in?
Facebook telt de laatste drie manieren van reageren bij elkaar op:
– Rekent daarbij de geschiedenis van de pagina
– Trekt de gewone ‘likes’ ervan af.
– Deze uitkomst gaat verder in de formule en uiteindelijk worden de ‘shows’ berekent.
Vrienden uitnodigen
Nodig al je vrienden uit, de Facebookpagina van Uw Winkeltje, leuk te vinden met de daarvoor bestemde functie. Dit doe je bij het rechtermenu op onze pagina bij het kopje “Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden.” Het beste is natuurlijk je vrienden privé uit te nodigen. Vertel ze direct het waarom. Je promoot zo tegelijk je winkel. Het is een mooie manier om je oude vrienden weer eens te spreken. Wellicht hebben zij zelf ook interesse in ons concept en help je hun uit de brand.
Taggen
Om te zorgen dat Facebook jou automatisch een melding geeft wanneer jouw column wordt gedeeld, hebben we jouw Facebook-naam nodig om je te taggen. Stuur die direct aan ons op als we die nog niet hebben. Je bedrijfspagina kan ook. Spoedig (binnen enkele uren) na publicatie op Facebook ben je zelf betrokken bij de Facebookpost én dus bij je eigen winkel. Laat Facebook en jouw fans jouw betrokkenheid zien.
• Door mensen uit te dagen te reageren.
• Door de post zelf te delen op je eigen pagina en – als je die hebt – op (al) je bedrijfspagina(’s).
• Door zelf te reageren op de post gemaakt ter publicatie van jouw column.
• Door je vrienden te taggen in je reactie. Tag je familie of vrienden.